czwartek, 25 września 2014

Poznajemy Rząd Koński/ Jeździecki cz 2

Witam w drugiej części "Poznajemy Rząd Koński/Jeździecki" w ostatniej części poznaliśmy części ogłowia i jego elementy pomocnicze, teraz poznamy elementy siodła. Zapraszam :)


Siodło 
Siodło zbudowane jest w ten sposób, że ławki względnie poduszki są połączone łękami, przednim i tylnym, a między nimi podłużnym mostkiem, tworząc szkielet siodła, który opiera się tylko o górne części żeber konia, pozostawiając wolną przestrzeń nad grzbietem. Bardziej dokładnie jest to przedstawione na obrazku powyżej. 

Rodzaje siodeł: 

  • Siodło wszechstronnesłuży ono zarówno do skoków jak i do ujeżdżenia, dlatego nazywane siodłem „pośrednim”. Jest stosowane głównie przez jeźdźców, którzy nie mają obranej poszczególnej dyscypliny sportowej, znajduje szerokie zastosowanie w jeździectwie rekreacyjnym.
  • Siodło skokowestosowane jest głównie do skoków. Siodło to jest stosunkowo płaskie porównując je z siodłem ujeżdżeniowym. Tak płaskie siedlisko umożliwia nam podążanie za ruchem konia, oraz łatwiej można się dopasować do zmiany ciężkości.
  • Siodło ujeżdżeniowe- stosowane tylko i wyłącznie do jazdy ujeżdżeniowej, charakteryzuje się głębokim siedliskiem i długą, prawie pionową poduszką kolanową.
  • Siodło westernowe- siodło które nie nadaje się do skoków, głównie stosowane w tereny oraz do jazdy westernowej.
  • Siodło rajdowe- rzadko spotykane, stosowane podczas rajdów długodystansowych.
  • Kulbaka- siodło głównie używane przez kawalerię, charakteryzuje się wysokim przednim łęgiem i głębokim siedliskiem, polecane w tereny oraz na rajdy.
  • Siodło Damskie-  siodło służące do jazdy z obiema nogami z lewej strony. Siodło takie jest wyposażone w płaskie siedzisko i dwie kule, czyli „widełki” do podpierania się nogami.
Popręg- Jego rolą jest utrzymanie siodła w właściwym położeniu na grzbiecie konia

Strzemiona- Utrzymują stopy jeźdźca podczas jazdy.

Czaprak-  Jest to głównie matriałowa podkładaka pod siodło chroniąca konia przed obtarciami. 


I tak oto zakończyliśmy temat Rzędu Końskiego. Mam nadzieję, że dość jasno się wyraziłam i że pomogłam wam z niektórymi sprawami. Starałam się napisać to jasno i przyznam się iż korzystałam ze strony pomocniczej, która mi samej również pomogła więc dziękuje autorce i dobranoc. :) Czekajcie na kolejną notkę tym razem od Arii. 
ДlvyШays



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz